De taal van Tele2

In opdracht van Tele2 en het reclamebureau KesselsKramer heeft FRNKLN Copycoaching de campagne helpen doorvertalen naar andere uitingen.

De aller-allerbeste

Tele2 maakt de overstap van prijsvechter naar een waardepropositie. De nieuwe campagne, mede-ontwikkeld door reclamebureau KesselsKramer, geeft die ambitie weer: “Met minder geen genoegen”. De nieuwe tv-commercials en andere reclame-uitingen zijn heel uitbundig. Met extreme beelden, felle kleuren en taalgebruik dat expres ‘over the top’ is. <+ 2 plaatjes campagne?>

 

Doorvertalen

Zowel bij Tele2 als het reclamebureau was er de wil om de campagne verder ‘door te trekken’ naar andere uitingen en middelen. FRNKLN Copycoaching heeft een aantal projecten begeleid of uitgevoerd. Doorvertalen is niet klakkeloos kopiëren, maar het behouden van de essentie in verschillende omgevingen. Zo is de superenthousiaste toon van de commercials minder geschikt andere middelen.

 

Schrijfstijlgids

Om te nieuwe strategie en campagne te borgen is er een Schrijfstijlgids ontwikkeld. FRNKLN Copycoaching heeft samen met KesselsKramer “De taal van Tele2″ geschreven, inclusief inspirerende voorbeeldteksten.

 

Voorbeeldbrieven

Tele2 communiceert niet alleen via de media. Er is ook veel directe communicatie met de klant. FRNKLN Copycoaching heeft een aantal basisbrieven en -mails herschreven in de nieuwe stijl. Op basis hiervan konden andere tekstschrijvers vervolgens de vele andere brieven en mails bewerken.

Copycoaching website

Bij de rebranding is ook een totaal nieuwe website ontwikkeld. Samen met de projectleider heeft FRNKLN Copycoaching de regie gevoerd over de nieuwe kopij. Deel daarvan was het coachen van andere tekstschrijvers, waaronder specialisten op het gebied van SEO en intranet. FRNKLN heeft wegens de tijdsdruk ook zelf meegeschreven.

 

Webcare & social media

De uitbundige toon van de reclamecampagne kan niet 1-op-1 overgenomen worden bij webcare en social media. Hoe behoud je dan de essentie van de nieuwe communicatieaanpak? FRNKLN Copycoaching heeft samen met Tele2 medewerkers onderzocht en besproken welke mogelijkheden er waren. Zo kreeg ook deze groep support op het gebied van de tone-of-voice.

 

Workshop zakelijk

Tele2 zakelijke markt signaleerde dat de nieuwe identiteit en schrijfstijl nog niet helemaal was ‘ingedaald’. Daarom heeft FRNKLN Copycoaching samen met KesselsKramer een workshop verzorgd voor medewerkers die veel klantcontacten hebben. De sessie bestond uit een inleidend deel en oefeningen. Daarin moesten de deelnemers zelf teksten schrijven, die vervolgens collectief werden besproken. Workshop was zeer geslaagd, zo bleek ook uit de online enquête achteraf.